تبلیغات
چو ایران نباشد تن من مباد
درباره ما


زادبوم مکانی است برای بیان عقاید،درنگ نکنید!
مدیر وب سایت : ابراهیم صیدی


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :


«خداى تعالى فرشته ‏اى دارد که هر شب بر بالاى بیت المقدس فریاد بر مى ‏دارد: هر کس غذاى حرامى را بخورد، خداى تعالى «صرف و عدل» یعنى نافله و فریضه‏ اش را قبول نمى ‏کند.»

بعضی از آدمها، حتّی شده 50 تا تک تومانی حرام بخورند، می خورند! استدلالشان هم این است که: «وقتی آن بالا بالاها، میلیاردی می خورند، من چرا نخورم؟! این 100 تومان و 200 تومان که کسی را به فلاکت نمی اندازد» و البته مشکل هم دقیقاً همینجاست، چون که همین مقدار کم هم انسان را «به فلاکت می اندازد!» و این ماجرا دقیقاً از زمانی شروع می شود که همان پنجاه تومان کلّ زحمت یک نفر را «شبهه ناک» می کند. یعنی معلوم نمی شود چقدرش حرام و چقدرش حلال است؛ آن وقت از زمین و زمان برای حرام خوار می بارد: نفرین ملائک، بیزاری جستن خدا، فرزندان نا به کار و حتّی کشتن امام! این همان فلاکتی است که عرض کردیم!
 
امّا اینکه چگونه انسانی که پاک و طاهر به دنیا آمده، تبدیل به دشمن خونخوار امام می شود، مرحله به مرحله است. خوردن مال حرام، امری است که اگر جلویش را نگیریم، فقط به سپاه ابلیس افزوده ایم. چرا که خود لعینش روزی گفت: «در هر چه آدمیزاده مرا وامانده كند،  درباره ی  یكى از این سه مرا نمی تواند وامانده کند: گرفتن مالى از راه حرام، یا ندادن حق واجب آن مال (مثل خمس و زکات و ...) یا صرف آن در راه حرام.» (1)

امّا چگونه حرام خوار، دست ابلیس را باز می کند؟ در ادامه میاوریم: 

قبول نشدن اعمال آتش خواران

از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمودند: «خداى تعالى فرشته ‏اى دارد كه هر شب بر بالاى بیت المقدس فریاد بر مى ‏دارد: هر كس غذاى حرامى را بخورد، خداى تعالى «صرف و عدل» یعنى نافله و فریضه‏ اش را قبول نمى ‏كند.»(2)

آمادگی برای انجام گناه

در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که برای حفظ عفّت شکم و پاکدامنی، روزه بگیرید. آنگاه در بیان استدلالشان اضافه کرده اند: «وقتی شكم از حرام‏ و شبهه بهره بُرد و پر شد، فَرج به حركت در مى ‏آید و خواهش هاى باطل و تخیّلات بیهوده در نفس خطور مى كند.» (3)
در روایات دیگری از معصومین نیز پاکی شکم و پاکدامنی، همیشه با هم بیان شده است. همین ماجرا نشان می دهد که وقتی شکم از حرام پر شد و گوشت بدن از آن رشد کرد، فرد ابائی در انجام گناهان نخواهد داشت.
 
اشتراک با شیاطین در مال
 
همانطور که مال حلال، از سوی خداوند پر برکت می شود، در مال حرام نیز، دست شیاطین دخالت دارد. کسی از رسول خدا(ص) پرسید: «یا رسول اللَّه! آیا در میان مردمان كسى هست كه شریک شیطان باشد؟» رسول خدا(ص) فرمودند: «آیا قول خداى عز و جل را نمى ‏خوانى كه مى ‏فرماید: «وَ شارِكْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛ اى شیطان! شركت نما با ایشان در مال ‏ها و فرزندان ایشان.(4)» (5)
این روایت درباره ی دو قشر از دشمنان خداست: حرام خواران و زنازادگان! این دو قشر هم سفره و شریک شیاطین هستند.

نفرین ملائک و خشم خدا

حضرت رسول اکرم(ص) در جای دیگری فرمودند: «هر كس روزى حلال بخورد، فرشته‏ اى بالاى سرش مى ‏ایستد و تا هنگام فراغت او از خوردن، برایش آمرزش مى ‏طلبد و چون لقمه اى از حرام‏ در شكم بنده قرار گیرد، همه ی فرشتگان آسمان ها و زمین او را نفرین مى ‏كنند و تا چیزى از آن لقمه‏ در درونش باشد، خدا به او نمى‏ نگرد و هر كس لقمه‏ اى از حرام بخورد، همانا گرفتار خشم خداست. اگر توبه كند، خدا توبه ‏اش را مى ‏پذیرد و اگر مرگ او را در رباید و توبه نكرده باشد، آتش بر او سزاوارتر است.» (6)
حالا فکر کنید کسی که هر روز در حال خوردن مال حرام است، اصلاً فرصتی برای خشنودی خداوند به دست میاورد؟ وقتی تاثیر یک لقمه (یعنی کمترین مقدار خوردن مال) اینقدر بزرگ باشد، حساب کنید وقتی انسانی از حرام خواری ایجاد شود و در حرام خواری رشد کند، چقدر مورد نفرت و بیزاری ملائک و خداوند است!
 
برنتافتن فرمان امام
 
آخرین مرحله از حرام خواری، ایستادن در برابر امام است. شاید بسیاری از ما خطبه ی امام حسین(ع) در روز عاشورا، خطاب به لشکر عمر بن سعد را شنیده باشیم. بیایید یک بار دیگر مرورش کنیم:
«واى بر شما! چه مانعى دارد كه ساكت شوید و سخن مرا گوش كنید؟
جز این نیست كه من شما را به راه هدایت دعوت می كنم، كسى كه از من اطاعت كند، هدایت مى‏ شود و كسى كه نافرمانى نماید، هلاك و كافر خواهد شد. شما عموماً امر مرا اطاعت نمى ‏كنید. گوش به سخن من نمی دهید؛ زیرا شكم‏ هاى شما از حرام پر شده و به قلب ‏هاى شما مهر (قساوت) زده شده است. واى بر شما! آیا ساكت نمى‏شوید!؟ آیا نمى‏شنوید؟» (7)

پی نوشت:

1.مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: اول، 1364 ش. ج‏2 ؛ ص110؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث نور 3/5.
2.ابن فهد حلى، احمد بن محمد، آداب راز ونیاز به درگاه بى نیاز (ترجمه عدة الداعی) - تهران، دارالکتب اسلامی، چاپ: اول، 1381 ش. ج‏1 ؛ ص135.
3.شهید ثانى، زین الدین بن على، شرح مصباح الشریعة، ترجمه عبد الرزاق گیلانى - تهران، پیام حق، چاپ: اول، 1377 ش.ص 155- 156.
4.اسرا: 64.
5.كلینى، محمد بن یعقوب، تحفة الأولیاء (ترجمه أصول كافى) - قم، دارالحدیث، چاپ: اول، 1388 ش. ج‏4 ؛ ص7.
6.فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین، ترجمه مهدوى دامغانى - تهران، نشر نی، چاپ: اول، 1366 ش. ص 720.
7.مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، زندگانى حضرت امام حسین علیه السلام ( ترجمه جلد 45 بحار الأنوار) - تهران، اسلامیه، چاپ: سوم، 1364 ش.ص 14.
 
 
منبع: مصاف
تبلیغات

تبلیغات
ّ